Кіберполіція застерігає 


Застереження щодо телефонного шахрайства

Кіберпростір – ще один фронт, де ворог підло та підступно атакує українців. Телефонне шахрайство залишається в топі найпоширеніших схем аферистів. Нагадуємо базові правила, як не стати жертвами таких схем. 

«Вашу карту заблоковано», «з вашого рахунку підозріла транзакція», «ми здійснюємо перевірку клієнтів», «нові правила під час воєнного стану»… Зловмисники використовують різні способи, аби отримати доступ до банківських даних громадян.

Найбільш кмітливі можуть використовувати технологію спуфінгу для підміни номера телефону. На іншому кінці «проводу» може бути навіть окупант, а на екрані вашого ґаджета буде відображатися український номер банку, пенсійного фонду, податкової, поліції тощо.

Пам’ятайте, що ким би не представся співбесідник телефоном і які б приводи не називав, не повідомляйте ніколи дані своєї банківської картки, особливо CVV, терміну дії картки, одноразових паролів з SMS, даних для авторизації в онлайн-банкінгу.

Навіть в умовах війни, справжні співробітники банку, або працівники державних установ не запитують таку інформацію.

Для платежів або переказів користуйтеся лише перевіреними сервісами та відключіть у мобільного оператора можливість віддаленої заміни SIM-карти.

Ваш банк пропонує функцію динамічного CVV? Не нехтуйте такою пропозицією.

Якщо ви стали жертвою телефонного шахрайства, подайте звернення на сайті кіберполіції: https://ticket.cyberpolice.gov.ua/ або зверніться до найближчого відділення поліції.

Як вберегтися від фішингу

Одним із найпоширеніших видів шахрайства в інтернеті є фішинг. За допомогою фішингових ресурсів шахраї отримують, зокрема, дані банківських карток. Такі відомості вони можуть використати для привласнення грошей або продавати дані іншим шахраям. 

Фішингові сайти можуть повністю копіюють дизайн маркетплейсів, банків, платформ оголошень, сервісів обміну валют, служб доставки тощо.

Дотримуйтеся базових рекомендацій, аби не потрапити на гачок інтернет-аферистів.

Безпечний онлайн шопінг

Повідомлення про шахрайські дії в Інтернеті становлять 80 % від усіх звернень громадян. Найбільш розповсюдженими видами шахрайства у віртуальному просторі є продаж неіснуючих товарів, а також фішингові онлайн-магазини. 

Для безпечного онлайн-шопінгу кіберполіція радить:

- використовуйте лише перевірені ресурси та переконатися у правильності назви необхідного сайту. Один непомітний символ у назві сайту на панелі адреси може означати, що ви потрапили на фішинговий сайт;

- не передавайте нікому дані своєї банківської картки (особливо CVV-код, та пін-код), адже працівники банку ніколи не запитують таку інформацію;

- зверніть увагу, що сайти, які приймають онлайн-платежі, мають бути захищеними, для цього в назві адреси вони мають містити https:// та значок «замочок».

Рекомендуємо завжди використовувати післяплату, щоб унеможливити шанси шахраїв заволодіти вашими коштами.

Крім цього, на сайті кіберполіції у розділі «Стоп фрауд» можна перевірити номер телефону, банківську картку та посилання на сумнівний сайт – можливо, шахраї вже є в базі кіберполіції.

Щоб не стати жертвою інтернет-аферистів, поліцейські радять:

- остерігайтесь продавців, які пропонують товари за низькою ціною, але з частковою або повною передоплатою;

- для покупок в інтернеті краще використовувати перевірені інтернет-майданчики, адміністратори яких можуть гарантувати вам повернення коштів у разі, якщо товар не буде відправлено або він буде неналежної якості;

- якщо у вас виникла необхідність скористатися послугами невідомого вам інтернет-магазину, тоді обов’язково вивчіть відгуки про продавця та купуйте товари з післяплатою;

- для онлайн оплати інтернет-покупок використовуйте окремий банківський рахунок (картку).

Що робити, якщо ви стали жертвою інтернет-шахраїв:

- зберіть інформацію, що підтверджує факти вчинення щодо вас шахрайських дій: чеки про оплату, квитанції з банку про проведення грошових операцій, роздруківки оголошень, посилання на сайт;

- зверніться до адміністратора сайту з метою блокування сторінки шахрая, а також зателефонуйте в банк, через який було здійснено платіжні операції, повідомте, що переказ здійснено на картку шахрая;

- якнайшвидше зверніться до найближчого відділу поліції або зателефонуйте за номером 102.


Як діяти у разі викрадення або втрати гаджета

Смартфон чи планшет – це ключ до приватних даних користувача, тому у разі його втрати діяти потрібно якомога швидше, аби зловмисники не встигли скористатися банківськими або конфіденційними даними.  

Як не стати жертвою шахраїв за схемою «операції з банківськими картками» 

Поліцейські нагадують, аби не потрапити на гачок аферистів, варто дотримуватись таких правил:

- не виконуйте вказівки осіб, які телефонують, називають себе працівниками банків, та повідомляють, що ваш рахунок заблоковано або намагаються списати кошти;

- всі фінансові питання вирішуйте виключно в банківській установі. В жодному разі не розголошуйте свої конфіденційні дані стороннім особам;

- не вказуйте власні персональні дані на неперевірених сайтах.

Шановні громадяни! Ваша особиста обачливість та уважність допоможуть зберегти грошові кошти і не потрапити у ситуацію, яка умисно створена аферистами для заволодіння заощадженнями.

Якщо ж ви стали жертвою шахрайства, не гайте часу, телефонуйте на спецлінію 102.

УВАГА! В умовах воєнного стану, активізували злочинну діяльність різного роду шахраї. Особи без совісті та моралі «цілять» по незахищеним, уразливим внаслідок війни категоріям людей, маніпулюють заради своєї наживи їх почуттями. 

У віртуальному просторі почав діяти новий проєкт з кібербезпеки BRAMA (БРАМА)

Приєднатися до нього можна за посиланням https://t.me/+DROfHlIfZ4Y5ZWEy 

Це синергія громадян, приватного та державного секторів у протидії дезінформації та незаконному контенту в інформаційному просторі.

Що проєкт пропонує учасникам:

1. можливість повідомити про джерело неприйнятного контенту, для подальшого масового надсилання скарг спільнотою та подальшим блокуванням такого джерела;

2. допомогти заблокувати джерело неприйнятного контенту, шляхом долученості до масового надсилання скарг;

3. отримати поради щодо медіа та кіберграмотності;

4. бути поінформованим про небезпечні схеми шахрайств, які ширяться мережею;

5. бути обізнаним, щодо фейків, які просувають вороги у наш медіапростір.

Станом на січень 2024 року учасниками спільноти заблоковано понад 26 тисяч джерел поширення неприйнятного контенту. Як видно із статистики – роботи ще багато і ми потребуємо допомоги нових небайдужих і активних учасників.

Приєднуйся до проєкту та починай діяти!

«Примусова праця: як розпізнати та уникнути» 

та «Переваги офіційного працевлаштування»

3_Forced labour ILO SLS EU for web.pdf